Rikollisesta duunariksi

6.4.2016 12.33 | Erja Toivo

Kuka ottaa työhön vuosia vankilassa tuomioita suorittaneen ihmisen? Miten kynnys työllistyä madaltuu ja miten se voidaan ylittää?

Oikea vastaus edellisiin kysymyksiin on vankien ammatillinen koulutus.

Kaikille vangeille tulee tarjota vankeusaikana mahdollisuus yleissivistävään ja ammatilliseen opiskeluun sekä muuhun opiskelua tukevaan ryhmätoimintaan, esimerkiksi elämänmuutosta tai oppimisvalmiuksia vahvistaviin ryhmiin.

Tutkimustieto vahvistaa, että vankien ammatilliset opinnot madaltavat rikostenuusimisriskiä ja edistävät vankien työllistymistä siviilissä.

Vankeusaikaiseen koulutukseen panostamisen lisäksi siltoja on rakennettava enemmän ja vahvemmiksi vankiloiden ja työelämän väliin.


Vankeusaika hyötykäyttöön

Vankeusaikainen opiskelu tuo monenlaista hyvää ja hyötyä ehdotonta vankeusrangaistustaan suorittavan henkilön elämään: mielekästä tekemistä, etenemistä (päivät eivät ainoastaan toista toisiaan), opiskelutaitojen harjaantumista, pettymysten sietämisen harjoittelua, palautteen saamisen ja vastaanottamisen harjoittelua, pitkäjänteisyyden harjoittelua, myönteisten kokemusten saamista oman ponnistelun tuloksista sekä mahdollisesti myös todistuksia yleissivistävästä koulutuksesta tai ammatillisista osatutkinnoista tai tutkinnoista.

Vankien opiskelulla on myös yhteiskunnallista hyötyä: vankien rikosten uusimisriski laskee, vangit sivistyvät, vankilasta vapautuvien ihmisten elämänhallinnalliset taidot sekä työelämätaidot lisääntyvät ja vangit aktivoituvat.

Opintoihin osallistuneet ihmiset hakeutuvat todennäköisemmin työhön tai yrittäjiksi vankilasta vapauduttuaan.

Itsenäinen opiskelu sellissä on usein toimiva vaihtoehto, jos vanki ei syystä tai toisesta voi osallistua ryhmämuotoiseen opetukseen.

Lisäksi jos vangilla on siviilissä jäänyt peruskoulun suorittaminen kesken, peruskoulun oppimäärän suorittaminen loppuun ei useinkaan onnistu selliopiskelijana, vaan tarvitaan lähiopetusta, ryhmässä tai yksilöllisesti.

Annetaanko kaikille mahdollisuus?

Osa vankilasta vapautuneista ihmisistä, ja ylipäänsä ihmisistä siviilissä, kulkee hämärän rajamailla eli harmaalla vyöhykkeellä. He tekevät töitä maksamatta veroa.

Osa vangeista valitsee kahdella tiellä kulkemisen, eli sekä opiskelut ja työelämän että rikosten tekemisen. Aikuisilla ihmisillä on vapaus valita, ja jotkut ihmiset pyrkivät saamaan kaikesta hyvän itselleen, tokikin tästä tulee monesti lasku perässä eli uusi ehdoton vankeusrangaistus.

Joka tapauksessa kyse on eritoten yhteiskunnallisesta tahtotilasta ja tahtotilaan vaikuttavista ihmisten, etenkin valtaa käyttävien ihmisten, asenteista ja uskomuksista.

Jos vangit ja vankilasta vapautuneet ihmiset ja työttömät nähdään hyödyttöminä, häiriötekijöinä ja "kaatopaikkakamana", ei muutosta parempaan voi tapahtua, ei kenenkään kannalta.

Plussaa kaikkien kannalta on jokainen, joka saa uuden mahdollisuuden ja oivaltaa uusien valintojen hyödyt, sekä siirtyy yhteiskunnan normien mukaisesti palkkatyöhön tai yrittäjäksi.

Yhteisellä työllä ja yhteistyöllä voimme tehdä muutoksesta mahdollisen yhä useammalle ihmiselle.

Vankeusaikainen opiskelu kannattaa ja kantaa työelämään. Se näkee, ken elää.

Yksi kommentti "Rikollisesta duunariksi

Ari 15.8.2016 9.59

Vapauduin -08, AKK:n koneistajan todistus taskussa. Kovasti muistivat puhua siitä, että todistukseen ei merkitä missä oppisopimuskoulutus suoritettiin. Mutta miten selittäisin haastattelussa, monen vuoden tekemiset mainitematta vankeuttani. Kävin jopa yhdessä työhaastattelussa loppuaikana, siellä tajusin että eihän minulla ole tiedossa osoitetta. Toivottavasti nykyisin asiat hoidetaan jo paremmin, koska asunnottomuus johtaa melkoisen varmasti takaisin taloon.

Kommentoi "Rikollisesta duunariksi"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.